AI och Sociala medier
Jag tänkte försöka förklara på ett enkelt och begripligt sätt vad AI är, hur det används i sociala medier, varför det är bra och varför det kan vara jättedåligt.
Hur funkar det egentligen?
AI fungerar så här:
1. Man stoppar in en massa information om någon eller något i ena änden.
2. Man talar om vad man vill ha för resultat.
AI:n räknar ut hur man kan använda information i 1 för att uppnå resultatet i 2.
I sociala medier används det för att du ska stanna kvar så länge som möjligt. Det är olika från person till person, men man behöver inte speciellt mycket information om någon för att räkna ut vad som kommer trigga dem att stanna.
Man sparar ju dels ren information, som kön, ålder, var man bor, intressen, jobb och liknande som inte ändras så ofta. Sen sparar man likes, vad man engagerar sig i med kommentarer, vilka sidor man följer, vilka grupper man tillhör och vilka man kommunicerar mest med. Det är ju lite mer dynamiskt och ändras efter vad man tycker är intressant och vad det skrivs om i tidningar etc.
Är det bra då?
Det kan kännas lite som en avancerad stalker-robot, och det stämmer, det är det. Men, om man är medveten om ungefär hur det funkar och undviker lite fällor så är det riktigt bra, jag är ju dels lite nerd så alla mina flöden på facebook, YouTube och till och Med TikTok är nu fult av makers, FPV-drönare, 3D-skrivare och Weirdos. Dessutom ger YouTube mig Kristen Wiig, Kate McKinnon, Bill Hader, Norm McDonald, Amy Poehler och Tina Fay… Ja, jag tycker halvgammal SNL är det roligaste som finns. 😀
Undviker man fällorna får man helt enkelt det man tycker om, det som intresserar en och man får kompisar och kontakter som delar ens egna intressen osv. Internet iz great!
De här fällorna du pratar om?
Kruxen är, att det är inte vad du tycker om, vad som får dig att skratta eller det du tycker om som är AI:n mål, det är att du ska stanna länge. Det är ju lätt att tro att det är samma sak, men det är det inte.
All information finns
Det finns en aldrig outsinlig mängd av all information om allting på internet. Om ditt intresse är att sticka halsdukar till statyer kan du antagligen hitta 1000-tals bilder, stickbeskrivningar och instruktionsvideos på hur man gör det. (Googlade för att kolla).
Så om du är nyfiken på om snömannen finns så kommer du hitta massor med bilder och videos, du kommer hitta grupper och sidor dedikerade till diskussioner om hur, var när, när man sist såg Yetin. Ju mer du söker, desto mer kommer du hitta och varför skulle 1000-tals människor ljuga eller tro det, om det inte är sant? All reklam kommer vara resor till Alaska (eller var nu snömän, och kvinnor, bor) dina förslag på kompisar, grupper, sidor och youtube-videos kommer vara runt Yetis och ju mer du klickar och pratar med folk desto mer kommer hela din online-värld se ut som om allting rör snömän.
Du kommer vara helt övertygad om att snömän finns, för allt och alla säger ju det. Ju.
Det som engagerar dig
Jag slutade själv med det här för inte så länge sen när jag insåg det…
Jag diskuterade med folk på nätet, jag är för alla människors lika värde, tycker Greta, Hans Rosling och Emma Frans är fantastiska, att hat och mobbning är skit och att nazism inte bara är taskigt, det är testat och funkade jättejättedåligt…
Ja, du kan förstå att jag hade folk att diskutera med.
Fallgropen där är ju att AI:n tänker att hey, den här killen stannar alltid längre om vi bara ger honom lite sverigedemokrater att prata med, tipsa om grupper, bilder och inlägg som har med det att göra.
Han kommer kommentera så mycket och komponera långa inlägg om hur populism, gretahat och rasism är dåligt och han kommer försöka förklara att steg 1 i att blåsa folk är att säga att de med sanning, statistik och fakta ljuger!
Då tror man ju precis som med Yetin att internet är fullt av de jag tycker är idioter, de med de sämsta argumenten och de mest aggressivt ignoranta kommer hamna högst upp på mina listor för då stannar jag jättelänge.
Man får en helt skev bild av världen.
Vi människor är hjärntvättare
Man tror ju oftast att hjärntvätt är något elaka människor gör, Sektledare, Psykopater, Hitler och Teletubbies, men det är egentligen något vi gör själva och som Kristi Brud-typer utnyttjar.
Börjar man med något så vill man ha mer, man vill ha extremare, svårare, tyngre, längre, snabbare… Funkar på alla från bergsklättrare till pundare. Det här har så klart bottarna listat ut, och det märks tydligast, och är lättast att kolla själv, på YouTube.
Låtsas att du har ett intresse, eller ta ett du redan har, vad som helst. Jag hugger till med Luftpistols-skytte som exempel. Om du YouTubar på det lite då och då under någon vecka, så kommer du märka efter ett tag att det kommer dyka upp tävlingar, hur man gör dem själv, hur man rengör, kraftigare bössor kanske vanliga pistoler och gevär, jakt, osv. Den kollar vad du väljer och förfinar sökningar efter det, sen ger den dig lite mer, lite större, lite extremare videos för varje video du kollar, gillar och kommenterar.
Kolla själv genom att dra igång en video på kvällen och se vad den visar på morgonen. Ser man varje video så känns det inte som det är någon skillnad, men när man ser hoppet så är det ofta en tankeställare.
Så, dåligt säger du?
Nej, verkligen inte, Internet är en magisk plats, det är som ett bibliotek som automatiskt ger dig den information du söker, ibland utan att du ens visste att du sökte den.
Men, om man inte tänker till lite och gör aktiva val så är det lätt att få en helt skruvad världsbild, för det som engagerar dig är ofta det som skrämmer dig, gör dig arg eller ledsen och om du hela tiden väljer att följa de vägarna ut på internet så blir det en rätt mörk plats.
Om man istället väljer att kommentera, gilla och följa det som gör en glad, inspirerad och som väcker nyfikenhet och intresse så är det tvärt om en mycket spännande ny värld.
Mkey, så vad är tricket?
Ignorera idioterna, oavsett vilka de är, dina idioter är inte samma som mina idioter, men låt dem inte ta upp din tid, låt de inte ta din energi och låt inte bottarna mata dig med idioter.