Två hjärtan i Sociala medier

Såg just den här videon om att det borde finnas två hjärtan i sociala medier, eller två like-knappar och jag tror på riktigt det skulle revolutionera internet.

Nu, om du klickar på en like-knapp så betyget det ”jag gillar det här, ge mig mer sånt”. Om du ser något av din favoritkomiker eller en musikstil, hobby du gillar så är det bra.

Men, om du bara vill klicka er hjärta för att du vill visa att du stöttar någon som blivit mobbad så får du mer videos av folk som blir mobbade. Eller en video om hårdare straff och du matas med videos om brottslighet. Du kanske såg en sån där video där de binder ihop husdjur och låtsas rädda dem, du klickar hjärta ”för vem gör så!”. Plötsligt är ditt flöde fullt av saker som gör dig rädd, ledsen eller upprörd.

Kanske du kan relatera till unga tjejer med ätstörningar. Det är ett stort problem för dem, de kämpar hårt med det och du klickar på hjärtat för att stötta och vill att de ska veta att det finns folk som bryr sig. Då får du mer sånt. Plötsligt handlar de flesta inlägg du ser om det, och du tror att alla unga tjejer har ätstörningar, du ser ju hundratals, tusentals. Men även om det är ett stort problem för dem personligen så är det inte ett så vanligt problem som det kan verka, men eftersom det engagerar dig så kommer du bli matad med det hela tiden AI:n tänker ”Ah, det är gör att du stannar, du skriver, klickar och delar mer sånt så kommer du stanna för alltid!”.

Om de fanns ett hjärta för ”kram och uppmuntran” och ett för ”mer sånt här!” så skulle nog sociala medier är rätt annorlunda ut.

Människor är redan själv-hjärntvättare till sin natur, vi älskar att lura oss själva till att tro på dum skit, och den AI som finns klurar ut det på, bokstavligen, 0-tid. Målet med de algoritmer som finns är ju inte att du ska bli klokare, bättre och ha roligt, det är bara att du ska stanna kvar så länge som möjligt.

Men varför gör de inte så då? Skulle inte alla sociala medier bli bättre av det, en säkrare, roligare plats där alla fick det de blir glada och intresserade av?

Jo, men sociala medier och deras algoritmer går ut på att man ska skriva mycket, engagera sig, och de som är nöjda skriver sällan något.

För om du varit på en restaurang eller butik så berättar du ju bara om det var extremt bra eller dåligt. Väldigt sällan berättar man något i stil med: ”Jag gick in, köpte det jag skulle ha och så gick jag ut igen, inga problem.”. Så om man kommenterar något har man ofta en ganska extrem åsikt om det, det är inte det som händer oftast, det normala.

Så, en stor del av problemet som är samma problem som mycket nu, är att man inbillar sig att om det finns två sidor så är det 50/50. Fast det stämmer sällan. Man kan tro att jorden är platt eller rund, men säg att det är 99,9% som tror att jorden är rund. Och då tänker man att 1‰ är ju otroligt få. Men på sociala medier kan det ju ändå bli många tusen som tror det, och om man säger ”vi mot dem” och man får 1000-tals hjärtan och kommentarer som håller med en är det ju lätt att tror att man har rätt.

99,7 av världens forskare säger att det är människan som skapat miljöförstöringen, men folk som säger ”Titta här, en forskare som säger att det inte är så, vi mot dem” och tror det är 50/50. Ju mer man klickar desto mer får man, hur snävt området än är.

Ändå oftare är det 3 sidor, det är 5/90/5, som om Hammarby spelar mot Gais, så är det 5% som är Hammarby-fans, 5% som är Gais-fans och 90% som sitter hemma på soffan och inte bryr sig ett skit. Men det ser man inte heller, man ser bara diskussioner i stil med ”Golden Retriever är bäst” och någon är förbannad eftersom små hundar är mycket bättre. Kan se ut som 50/50 men det är det inte. Det är snarare 90/5/5, för Golden rocks!!

Så, två hjärtan i sociala medier skulle göra att man kan bry sig om något utan att bli matad med det, för om du klickar like nu så blir du matad med Golden Retrievers som gillar Gais och eftersom det engagerar dig så kommer du sitta hemma och knappra arga kommentarer fast du kunde välja sånt som gör dig glad och nyfiken istället.

@julia_skott

Non-algoriddim likes.

♬ original sound – Julia Skott